Week 8
Deze week was een hectische en drukke week voor Shannen. Maandag en dinsdag begonnen rustig en zoals afgesproken liep ze mee met de verpleegkundige van afdeling 3. Dit omdat de verpleegkundige Shannen haar opdrachten moeten ondertekenen en ze zo meer aandacht hier aan kan besteden. Woensdag begon Shannen op afdeling 3, zoals ook gepland stond. Echter bleek dit geen goed idee, omdat de verpleegkundige van afdeling 1 ziek was. Hierdoor had de verpleegkundige van afdeling 3 het te druk om zich te kunnen focussen op een leerling en dus moest ze mee helpen met de Senior op afdeling 1 die kwam invallen. Dit ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, aangezien zij nooit op afdeling 1 staat. Na een drukke maar ook leuke dag op woensdag, volgde er op donderdag een nog drukkere dag. De Senior van afdeling 0 was ziek en door een misverstand was er niemand die deze dienst over kwam nemen.. Daarom werd ze op deze afdeling geplaatst en moest ze samen met de senior van een andere afdeling 2 afdelingen doen. Dit was erg druk en stressvol, maar uiteindelijk goed te doen. Omdat Shannen haar moeder, tante en oma dit weekend komen, was ze blij toen de stage week erop zat en ze samen met hen van het weekend kon gaan genieten.
Op donderdag avond zijn we met z'n alle uit gaan eten, samen met de moeder, tante en oma van Shannen bij Mellows in Mosta. Deze avond hebben we gezellig afgesloten met wat lekkers en een drankje in het appartement van de familie van Shannen. Shannen bleef hier heel het weekend slapen, dus zij was het gehele weekend niet thuis. Op vrijdag ochtend ben ik met mijn familie naar mijn stage gelopen, heb ik het gehele huis laten zien en zijn we naar de bloementuin geweest. We hebben op een terrasje iets gedronken, omdat het erg mooi weer was. We zijn langs de stage van Teun gelopen en hebben vanuit hier de taxi gepakt naar Sliema, waar we een middagje zijn wezen shoppen. In de avond kwam Nikki een nachtje in ons appartement slapen.
Zaterdag ochtend hadden we al vroeg afgesproken in het appartement met zen alle zijn we naar Popeye village gegaan. Dit was echt iets wat je gezien moest hebben als je in Malta was geweest. Hier hebben we de gehele ochtend doorgebracht en zijn we in de middag door gegaan naar het strand. Zondag was het markt in Marsaxlokk, waar we met z'n viertjes naartoe zijn gegaan. Omdat het zondag erg heet was, hebben we goed gebruik gemaakt hiervan en zijn we zondag middag ook lekker op het strand gaan liggen. We zijn uit wezen eten om het weekend leuk af te sluiten. Helaas komt aan al het leuke een einde en moest ik dus ook zondag ochtend afscheid nemen. Maar het goede nieuws: nog 3,5 week en ik ben alweer thuis. Dus tot snel mam!
Afgelopen week was het bij Nikki weer net zoals de afgelopen weken. De ene dag was dan ook weer leuker dan de ander in de dingen die de verpleegkundige je lieten doen of juist niet. Ze merkt wel dat ze de stage nou ook steeds minder leuk begint te vinden, omdat echt alles steeds hetzelfde is en dat is wel echt jammer. Ondanks dat het nog steeds wel echt fijn is dat ze geen verwachtingen van je hebben en om elke klein dingetje dat je voor ze doet onwijs dankbaar zijn. Dat is wel echt een fijn gevoel in tegenstelling tot de druk die ze in Nederland al op stagiaires leggen. Wel heeft ze van de week gezien hoe ze een neusmaagzonde inbrachten op een manier die ze nog niet kende. Waarbij ze ook een "draadje" van het ene neusgat naar de ander deden d.m.v. een magneetje, waarna ze dat "draadje" aan de zonde vastmaakte om zo het eruit trekken van de zonde te voorkomen. Dat was dan wel weer leuk en leerzaam om te zien.
Maandag begon Teun de week met frisse tegenzin na het geweldige weekend. Eenmaal op stage gaat het zijn gangetje wel maar er zijn nog steeds niet veel werkzaamheden de hij uit kan voeren. Hij is op zoek gegaan naar uitdagingen maar dat is toch moeilijk te vinden hier. Want er zijn gewoon weinig handelingen die je kan uitvoeren en de begeleiding naar de cliënten is er ook niet echt. Het contact met de bewoners is wel heel leuk. Er zitten hele leuke persoonlijkheden tussen. Sommige bewoners hebben een belangrijke functie gehad in de maatschappij van Malta en anderen zijn heel normaal. Toch zijn ze bijna allemaal even geïnteresseerd in je en luisteren ze aandachtig naar wat je te vertellen hebt. Ze leren jou ook steeds beter kennen waardoor de gesprekken beter en leuker worden. Net als in Nederland, kom je met vriendelijkheid en humor op het juiste moment, een heel eind. Voor Teun is het duidelijk dat hij hier niet voor zijn handelingen of voor de andere verpleegkundige aspecten is, dit is heel minimaal aanwezig. Het contact met de cliënten en de kleine dingen die je meemaakt waar je achteraf met een lach over verteld. Dat maakt zijn stage.
Tessa heeft afgelopen week een rustige week gehad. Op stage veel meegeholpen met medicatie en insuline. Ook heeft ze deze week gezien hoe een NG Tube (Neusmaagsonde) met bridle werd ingebracht. Een bridle is een soort dwang middel als je het heel bot moet zeggen. Het voorkomt dat mensen hun Neusmaagsonde eruit trekken. De verpleegkundige hier mogen deze niet inbrengen terwijl ze een normale NG Tube wel in mogen brengen. Dit door de bridle. Voor deze procedure komt ook een speciaal getrainde verpleegkundige. Het is een heel vervelend proces voor de zorgvrager en vooral het inbrengen van de bridle. Dit doet namelijk erg veel pijn. Tessa had zelf nog nooit zo'n sonde gezien dus was weer een ervaring rijker. Tessa vond het vooral ook leuk om te zien welke materialen ze hier gebruiken en hoe die verschillen van thuis. Eigenlijk gaan heel veel dingen hier op een andere manier wat eigenlijk best grappig is om te zien, omdat je ook anders over dingen gaat nadenken. Verder is de week een beetje hetzelfde verlopen en hebben we lekker naar het weekend toe gewerkt!
Het weekend was erg leuk. De oma, tante, en moeder van Shannen kwamen op bezoek. Shannen heeft heel het weekend bij haar familie geslapen dus de rest was vaak met zen 3en. Op vrijdag ochtend zijn Teun, Nikki, en Tessa lekker wezen sporten. Daarna hebben ze de boodschappen gedaan, want dit moest natuurlijk ook gebeuren. Eigenlijk hebben ze verder een lekker rustig dagje gehad. Vrijdag avond is Nikki bij Shannen in het appartement wezen slapen, dus Teun en Tessa waren gezellig met zen 2tjes thuis en hebben lekker gechillt. Zaterdagochtend zijn we met zen allen al vroeg naar Popeye Village vertrokken . Zondagochtend zijn Teun, Tessa, en Nikki eigenlijk de hele dag op het strand geweest, waar ze allemaal ook weer flink verkleurd van terugkwamen. De 3 hebben een lekker rustig weekend gehad zodat ze weer klaar waren voor de nieuwe week!

En Shannen...ook ik kijk ernaar uit dat je weer fijn thuis bent. Xx mama