Week 3

24 februari 2019 - Mosta, Malta

We zijn onze 3de week begonnen en de dagen die we stage hebben gelopen vlogen voorbij. Nikki heeft op de HDU (high dependency unit) etage gelopen en Tessa is 1 dag ziek thuis gebleven. De dagen die ze wel kwam werken is ze op de 4de etage geplaatst, omdat er op etage 3 influenza was uitgebroken. Nikki heeft voor Tessa op de derde etage stage gelopen, zodat Tessa niet nogmaals ziek zou worden. De cliënten kregen de lunch ook op hun kamers in plaats van het restaurant om zo te voorkomen dat er meer cliënten ziek zouden worden aangezien er al 7 naar het ziekenhuis waren gebracht. 

Aangezien Shannen iedere 2 weken van afdeling wisselt, heeft zij deze week voor het eerst op afdeling 1 met een verpleegkundige meegelopen. Omdat het allemaal nieuwe mensen waren, was dit best wel even wennen. Afdeling 1 is een somatische afdeling met ongeveer 30 bewoners. Omdat het de eerste week op afdeling 1 was en het allemaal anders ging, was het vooral meekijken. Zo keek ze mee bij het geven van de medicatie, het geven van de insuline en de wondzorg. 

Teun stond deze week op dezelfde 2e verdieping. Hier heeft hij elke ochtend geholpen met de medicatie verstrekken aan de zorgvragers. De medicatie die 's ochtends verstrekt wordt, is al uitgezet door de nacht verpleegkundige. Elke zorgvrager heeft een eigen ''pillenbakje'' met daarin zijn of haar medicatie die over de dag is uitgezet. Wanneer iedereen zijn of haar pillen, pufjes, oogdruppels of insuline heeft gehad, kijken we in de map met alle wondplannen van de zorgvragers. Hier staan alle cliënten in die te maken hebben met wondverzorging. Hierin staat beschreven hoe de wond verzorgd moet worden, welke materialen ervoor gebruikt worden en wanneer de verzorging toegepast wordt. Na de middag waar dezelfde ''pillenbakjes'' gebruikt worden bij de lunch om de medicatie te verstrekken, mogen wij zelf pauze gaan houden. We eten dan wat er in de bedrijfskeuken bereid wordt. Wat ik ook heel gek vond, is dat alle medewerkers in de pauze slapen. Er is een aparte ruimte in het gebouw met bedden en banken waar tussen de middag op geslapen wordt. Dit doen ze omdat ze hier diensten van 12 uur hebben. Na de lunch is het weer pillen verstrekken en rapportages schrijven, tot 4 uur. Dan zit mijn dienst erop. 

Donderdag avond zijn we gezellig naar de Shisha lounge geweest en hebben we een drankje gedaan. Vrijdag zijn Teun, Nikki en Shannen gaan sporten, hebben we boodschappen gedaan voor het weekend en hebben we lekker rustig avondje op de bank gehad. Zaterdag hebben we ingedronken en zijn we op stap geweest in Pasjeville. Na een leuke zaterdag avond werden we zondag wakker en zagen we dat het weer erg slecht werd. Dit uitte zich in een flinke storm, met heftige onweer en vissen over de straten heen. De straten stonden blank en de bomen waren omgewaaid. De politie adviseerde iedereen om die avond binnen te blijven, omdat de storm in de avond nog heftiger kon worden. Zo eindigde ons weekend en onze 3e week. 

Foto’s